تعریف:

 Consumer Behavior، مطالعه ی عناصری است که بر تصمیمات خرید افراد تاثیر می گذارند. با استفاده از داده های به دست آمده از این مطالعه، می توان درک درستی از فرآیند تصمیم گیری و انتخاب محصولات توسط مصرف کنندگان به دست آورد که در تصمیم گیری های بازاریابی برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید تاثیرگذار است.

عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان

3 عامل شخصی، اجتماعی و روان شناختی بر تصمیم خرید مشتریان تاثیرگذارند:

عوامل روان شناختی:

ادراک و انحصار برند: اغلب، تصور مصرف کنندگان از یک برند و نام تجاری برند بر نوع خرید آن ها تاثیرگذار است. برای مثال، برخی از افراد ترجیح می دهند لباسی با برند ورساچه یا لویی ویتون داشته باشند.
ادراک و تمایل به خرید بهترین محصول: ادراک محصول یا خدمات یک برند بعنوان بهترین محصول در میان رقبا از دیگر عناصر تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده است. مثلا اگر فردی معتقد است بهترین لپ تاپ های جهان متعلق به برند اپل است، احتمالا در خرید بعدی خود “مک” را خریداری می کند.
ادراکات و الگوهای فکری فردی: به دنبال نیاز به خرید یک محصول، الگوی فکری فرد در تعیین نوع محصول خریداری شده تاثیرگذار خواهد بود. مثلا برای انتخاب یک وعده غذایی، علاوه بر نیاز به خرید محصول به دلیل احساس گرسنگی، الگوی فکری فرد درمورد رژیمی بودن یا نبودن مواد غذایی در نوع خرید موثر است.